Dziś już każdy wie, że fotelik samochodowy dla dziecka to obowiązek nie podlegający dyskusji. Fotelik może uratować życie dziecka, wiec przy wyborze bierzemy pod uwagę to, czy jest bezpieczny a dopiero na drugim miejscu kolor czy inne cechy. Fotelik musi być ściśle dopasowany do wagi i wymiarów dziecka, tak więc trzeba sobie obrać pewną strategię. Można kupować co jakiś czas fotelik w kolejnej kategorii wagowej, albo postawić na takie rozwiązanie, które bierze pod uwagę kilka takich kategorii.
W sklepie zazwyczaj wyeksponowane są kategorie wagowe i w przybliżeniu odpowiadają one grupom wiekowym, jednak każdy kto ma dzieci wie, że nie zawsze tutaj wszystko się zgadza, więc czasami opisy biorą pod uwagę wzrost dziecka. Taki standard oznaczona jest jako i-size. W tym standardzie główny nacisk kładzie się na fakt, żeby dziecko jak najdłużej było przewożone tyłem do kierunku jazdy. Dzieje się tak, do momentu gdy głowa nie wystaje poza obrys fotela.
Zamiarując kupno fotelika, najlepiej zabrać do sklepu kogoś, kto się na tym zna, albowiem nie zawsze w tej ważnej sprawie można polegać na kompetencji obsługi. Raczej konieczne jest zrobienie przymiarki i prześledzenie przebiegu wszelkich pasów.
Reasumując – dziecku ma być w nim wygodnie. Najlepiej wyobrazić sobie, czy dziecko będzie mogło w nim wygodnie spać podczas długiej podróży. W następnej kolejności należy ustalić, czy foteli będzie pasował do konkretnego samochodu. Jeżeli sklep nie jest w stanie udostępnić towaru do przymiarki to raczej trzeba iść gdzie indziej.
Zamontowany fotelik musi być przede wszystkim stabilny. Nie może odstawać od kanapy ani też przesuwać się na boki. W zasadzie zalecane jest montowanie fotelika na tylnym siedzeniu, ale jeśli akurat planuje się zamontowanie go z przodu, to siedzenie musi być odsunięte od deski rozdzielczej. W standardzie i-size dostępne są foteliki z isofixem. Jest to szczególny sposób montowania fotelika z samochodzie. Polega on na tym, że są trzy punkty mocowania. Dwa z nich znajdują się miedzy siedzeniem a oparciem kanapy samochodowej. Trzeci to pas Top tether albo noga stabilizująca. Zaczepy pasa Top tether montowane są prawie w każdym aucie nowej generacji, na spodzie bagażnika lub z tyłu kanapy, dlatego przed zakupem fotelika z tego typu zaczepem, trzeba się upewnić czy auto je posiada. Jeśli zamiast pasa przy foteliku jest noga stabilizująca, to powinna być rozparta między tylną kanapą a przednimi siedzeniami. W przypadku umiejscowienia fotelika z przodu, noga stoi miedzy przednim fotelem a deską rozdzielczą. Noga powinna być rozparta w odpowiedni sposób, by dobrze spełniała swoją funkcję. Przy tym konieczne jest upewnienie się, czy w podłodze nie znajduje się schowek. Jeżeli tak jest, konieczne trzeba zapoznać się z zaleceniami producenta, odnośnie tego jak trzeba postąpić w przypadku mocowania nogi.
Dzięki uchwytom isofix fotelik dziecięcy jest bardziej stabilny. Uchwyty są tak skonstruowane, że fotelik jest połączony ze szkieletem nadwozia. Dlatego w przypadku kolizji pozostaje w tym samym miejscu. Dodatkowym plusem jest łatwość montowania i dopasowanie zatrzasków w aucie do tych u wszystkich fotelików, których zapięcia pozostają w tym standardzie.
Dowiedz się o ISOFIX https://www.dzieciecemarzenia.pl/blog/foteliki-isofix-dlaczego-warto-postawic/