Trzy generacje kultowego samochodu – Fiat Fiorino Tychy

Nie ulega wątpliwości, że Fiat jest w Polsce wyjątkowo popularną marką samochodów. Auta te charakteryzują się bowiem pożądaną prostotą, co znacząco wpływa na bezawaryjność i konkurencyjne ceny pojazdów. Żeby tego było mało, Fiat posiada w swojej ofercie mnóstwo przeróżnych modeli, co także wpływa na jego niewątpliwą renomę. Jeśli zatem jesteś fanem znanego włoskiego koncernu przemysłowego, dobrze trafiłeś! W tym artykule przedstawimy Ci Fiata Fiorino Tychy. Zaprezentujemy wszystkie trzy generacje modelu oraz wskażemy, jak zmieniał się design pojazdu na przestrzeni lat. Zainteresowany? Wspaniale! W takim razie serdecznie zapraszamy Cię do lektury.

Fiat Fiorino Tychy – Słowem wstępu…

Zanim jednak przejdziemy do omówienia poszczególnych generacji, najpierw należy wskazać, jak właściwie brzmi definicja Fiata Fiorino Tychy. Otóż jest to samochód zakwalifikowany do kategorii osobowo-dostawczych aut miejskich, produkowany od roku 1977! A to oznacza, że omawiany przez nas model ma już czterdzieści trzy lata! To niewątpliwie robi ogromne wrażenie – trudno znaleźć bowiem inny model samochodu, który istnieje na rynku tak długo. Co ciekawe, trzecia generacja owego pojazdu produkowana jest do dziś – ale o tym poniżej. Więcej informacji na temat Fiata Fiorino Tychy znajdziesz na stronie Autoryzowanego Dealera Fiata: https://fiat-partner.pl. Jeśli zatem interesuje Cię historia owego pojazdu, koniecznie poszerz swoją wiedzę, zdobywając informacje z rzetelnego źródła.

Pierwsza generacja omawianego pojazdu

Jak zostało wyżej wspomniane, pierwsza generacja Fiata Fiorino Tychy została zaprezentowana w roku 1977, czyli ponad czterdzieści lat temu. To właśnie wtedy odsłonięto samochód, który obecnie uznawany jest za najstarszy pojazd dostawczy Fiata; co ciekawe – to także najmniejszy samochód typu „kombivan” w całej ofercie włoskiej marki. Projekt Fiata Fiorino niewątpliwie inspirowany był drugą generacją samochodu Fiat 127. Samochód cechował się wówczas stosunkowo małym rozmiarem oraz charakterystycznymi dla marki reflektorami. I choć pojazd budził ogromną ciekawość i zaskarbił sobie ogromną popularność, zaledwie trzy lata od premiery przeszedł face lifting. Zmieniono wówczas szczególny pas przedni pojazdu, jednak to, w nawet najmniejszym stopniu nie odebrało mu uroku.

Pierwsza generacja Fiata Fiorino Tychy posiadała następującą gamę silników:

  • Silnik benzynowy R4 0.9 8V (903 cm3) 45 KM 33 kW 64 Nm
  • Silnik benzynowy R4 1.05 8V (1049 cm3) 50 KM 37 kW 77 Nm
  • Silnik wysokoprężny R4 1.3 8V (1301 cm3) 45 KM 33 kW 103 Nm

Fiat Fiorino Tychy – Druga generacja samochodu

Trzeba było trochę poczekać, by Fiat znów wzbudził ciekawość niemal wszystkich fanów motoryzacji. I tak oto w roku 1988 zaprezentowano drugą generację Fiata Fiorino Tychy. Podczas tworzenia projektu zainspirowano się modelem Uno, co pozytywnie wpłynęło na design samochodu. Pojazd zyskał nowoczesny look, który, jak na tamte lata, był definicją innowacji. Powiększono wówczas przestrzeń ładunkową, co sprawiło, że druga generacja Fiata Fiorino została liderem tej kategorii w swojej klasie. Podobnie jak poprzednio, auto wyposażone było w dwie jednostki napędowe oraz silnik wysokoprężny. Dziewięć lat od premiery, w roku 1997, Fiat Fiorino Tychy przeszedł face lifting. Zmieniono wówczas wygląd reflektorów oraz zderzaków, a także wkłady tylnych lamp.

Ciekawostką jest podział pojazdu ze względu na wersje:

  • Wersja Furgon
  • Wersja Pickup – Ten model pozostawał w produkcji aż do roku 1999 aż do chwili, gdy w Ameryce Południowej zastąpiono go całkowicie nowym pojazdem: Fiatem Strada.

Fiat Fiorino w Europie sprzedawany był do roku 2000, aż do czasu wycofania go ze sprzedaży. I choć wydawać by się mogło, że to koniec znanego i lubianego modelu, czas wszystko zweryfikował. W 2007 roku byliśmy świadkami odsłony trzeciej generacji Fiata Fiorino.

Trzecia generacja legendarnego auta

Fiat Fiorino Tychy został ponownie zaprezentowany w roku 2007. I trzeba przyznać, że jego wygląd wzbudził wówczas wiele kontrowersji. „Trójka” nie przypominała już klasycznych modeli Fiorino – jej design został całkowicie zmodernizowany, tworząc właściwie całkiem inny pojazd. Charakterystyczne prostokątne reflektory zastąpiono bardziej nowoczesnymi światłami oraz zrezygnowano z wyraźnego odcięcia kabiny pasażerskiej od bagażnika.

Trzecia generacja Fiata Fiorino powstała we współpracy włoskiego koncernu FIAT z francuskim koncernem motoryzacyjnym PSA. I choć pierwotnie przyszłość legendarnego auta mogła stać pod znakiem zapytania, w roku 2009 pojazd otrzymał prestiżową nagrodę „Van of the Year”.

Jak zatem w skrócie prezentuje się historia popularnego Fiata Fiorino Tychy?

  • W roku 2008 na targach motoryzacyjnych w Genewie odsłonięto osobową wersję pojazdu – otrzymała ona nazwę „Fiat Qubo”.
  • Rok później podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie przedstawiono wersję, która pełniła funkcję pojazdu terenowego – Qubo Trekking.
  • Kolejny rok, 2010, przyniósł modelowi pierwszą modyfikację. Zmieniono wówczas wzory na felgach i tapicerce oraz poszerzono gamę kolorów deski rozdzielczej.
  • W roku 2016 nadszedł czas na lifting nadwozia oraz wnętrza pojazdu. Wdrożono wtedy nowoczesny przedni zderzak oraz poprawiono charakterystyczną atrapę chłodnicy.
  • Cztery lata później, w roku 2020, Fiat Qubo przestał być produkowany. Producenci zapewniają jednak, że dostawcza wersja Fiata Fiorino Tychy nie zniknie z rynku samochodowego.